علت صدای پمپ هیدرولیک فرمان

0
358
صدای پمپ هیدرولیک فرمان

پمپ هیدرولیک فرمان، بخش مهمی از سیستم قدرت فرمان است که باعث می‌شود زحمتِ چرخش کامل فرمان با یک حرکت سادۀ انگشت کاهش یابد و راننده نیروی زیادی را جهت چرخش فرمان به کار نگیرد. هر مشکلی در رابطه با این پمپ بر عملکرد خودرو تأثیر می‌گذارد و بهترین راه برای تشخیص مشکلات آن گوش دادن به صدایی است که ایجاد می‌کند. صدای پمپ هیدرولیک فرمان، صدای بسیار واضح و مشخصی است که نشانگر خرابی یا آسیب دیدن آن است.

صدای پمپ هیدرولیک فرمان چگونه شنیده می‌شود؟

این مؤلفه همچنین به عنوان پمپ پره‌ای شناخته شده است و از طریق برخی لوله‌ها روغن را به سمت خروجی پمپ می‌راند. این پمپ توسط پره­‌های برگشت پذیری می‌چرخد که در داخل روتور پمپ وجود دارد و در یک محفظه بیضی شکل قرار دارد. حرکت میل لنگ نیرویی است که به کمک قرقره و کمربند، این پمپ را به حرکت در می‌آورد.

صدای هشدار دهنده از پمپ صدای خاصی است، این صدا شبیه صداهای دیگری نیست که از قسمت‌های دیگر موتور شنیده می‌شود. صدای پمپ هیدرولیک فرمان شبیه صدای ناله است با این حال، گاهی اوقات به عنوان صداهای سوزش یا جیغ هم شنیده می‌شود که مقدار زیادی از صدای مضراب ناشی از فشار سیال از طریق خطوط و دریچه تحت فشار است. یک اتومبیل ممکن است سرو صدای زیادی داشته باشد، اما سر و صدای ناشی از پمپ با همه چیز متفاوت است. برای اطمینان از منبع سر و صدا، ماشین را در حالت روشن نگه دارید و کاپوت را باز کنید، سپس به صدا گوش دهید تا ببینید صدا دقیقا از کدام قسمت می‌آید.

نشتی علت صدای پمپ هیدرولیک فرمان
شایع‌ترین علت صدای پمپ هیدرولیک فرمان، کاهش سطع روغن هیدرولیک فرمان است

علت صدای پمپ هیدرولیک فرمان

اگر پمپ هیدرولیک فرمان خراب باشد، اتومبیل در هنگام رانندگی در جاده و هنگام خاموش شدن صدای ناله می‌دهد. این می‌تواند تنها به دلیل مسائل مربوط به تولید یا موارد دیگر باشد که بهتر است در اسرع وقت آن‌ها را بررسی کنید. در صورت شنیدن سر و صدا بدون مشاهده هرگونه نشتی مایعات، شل شدن قرقر یا فرمان کم فشار هیچ نگرانی وجود ندارد. در این حالت یک مکانیک به راحتی می‌تواند آن صدای ناله را متوقف کند.

در سیستم هوا وجود دارد
بعضی اوقات حباب‌های هوا می‌توانند وارد پمپ فرمان شوند و لرزش و صداهای ناله ایجاد کنند. تشخیص حباب هوا در سیستم بسیار دشوار است و بهتر است برای این کار از نیروهای متخصص و حرفه‌ای کمک بگیرید.

قرقره شل شده است یا در اطراف آن نشتی وجود دارد
قرقره شل یا نشتی در اطراف آن نه تنها صدای ناله ایجاد می‌کند بلکه چرخش فرمان را نیز دشوار می‌کند. یک علائم مشابه دیگر نیز می‌تواند عاملی برای بلبرینگ‌های معیوب باشد. اینها علت صدای پمپ هیدرولیک فرمان هستند و شما باید بدون اتلاف وقت آن‌ها را تعویض کنید.

وجود هوا در سیستم علت صدای پمپ هیدرولیک فرمان
قرقره شل یا نشتی در اطراف آن نه تنها صدای ناله ایجاد می‌کند بلکه چرخش فرمان را نیز دشوار می‌کند

سطح روغن هیدرولیک فرمان کم است
شایع‌ترین علت صدای پمپ هیدرولیک فرمان، کاهش سطع روغن هیدرولیک فرمان است. روغن هیدرولیک فرمان یا به اصطلاح مایع هیدرولیک علاوه بر روانکاری قطعات داخلی سیستم هیدرولیک فرمان، باعث انتقال قدرت از سیستم فرمان به چرخ‌های جلو خودرو می‌شود. زمان تعویض مایع هیدرولیک فرمان در دفترچه راهنمای خود ذکر شده است اما بسیاری از رانندگان فراموش می‌کنند که باید در بعضی مواقع این مایعات را تعویض کنند. مانند هر مایع دیگری در وسایل نقلیه موتوری، مایع فرمان نیز می‌تواند در طول زمان تجزیه شود و لجن جمع آوری کند (هرچند این فرآیند با سرعت آهسته صورت می‌گیرد) از طرف دیگر گاهی به دلیل وجود نشتی در سیستم، سطح آن پایین می‌آید. کم بودن روغن هیدرولیک فرمان در سیستم فرمان خودرو بسیار خطرناک است زیرا این روغن تنها منبع روغن کاری برای اجزای آن است. این قطعات فلزی به دلیل افزایش اصطکاک بین آنها می‌توانند شروع به داغ شدن و فرسودگی کنند، از طرف دیگر بعضی از قسمت‌ها به دليل ثابت نگه داشتن سنگ زنی و مالش می‌توانند با هم جوش بخورند. اگر این اتفاق بیفتد ممکن است مجبور شوید کل سیستم را تغییر دهید که این تعویض برایتان بسیار گران تمام می‌شود. وقتی از فرمان خودرو صدای ناله می‌شنوید، می‌توانید مطمئن باشید که پمپ هیدرولیک فرمان در آستانه خرابی قرار دارد. صدای ناله اغلب در هنگام چرخش و هنگام رانندگی با سرعت کم اتفاق می‌افتد، در این شرایط یا باید خودتان سیستم را چک کنید یا وقتی ماشین شروع به ایجاد صدا کرد، ماشین را به تعمیرگاه ببرید.

تعمیر صدای پمپ هیدرولیک فرمان
اگر علت اصلی صدا کاهش سطع مایع هیدرولیک باشد راه حل آسان‌تر است. اما اگر یک قسمت از فرمان فرسوده یا آسیب دیده باشد باید هزینه بیشتری برای رفع آن پرداخت کنید. در اینجا روش‌هایی برای رفع سر و صدا پمپ فرمان وجود دارد:

رفع صدای پمپ هیدرولیک فرمان
بعضی اوقات حباب‌های هوا می‌توانند وارد پمپ فرمان شوند و لرزش و صداهای ناله ایجاد کنند

روغن هیدرولیک فرمان را پر کنید
وقتی موتور کاملاً سرد است، کاپوت را باز کنید. درپوش مخزن هیدرولیک را بردارید و از یک چوب برای بررسی سطح مایعات استفاده کنید. اگر سطح آن کم است یا به نظر کف دارد و یا تغییر رنگ داده است، باید آن را تعویض کنید. انتخاب روغن هیدرولیک فرمان از اهمیت ویژه‌ای برخودار است زیرا باعث کاهش آسیب‌های احتمالی شده و طول عمر سیستم هیدرولیک را افزایش می‌دهد. در بیشتر خودروها اطلاعات مربوط به روغن هیدرولیک فرمان بر روی درب مخزن هیدرولیک و خود مخزن درج شده است، در غیر این صورت به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. از یک مایع فرمان جدید و مطبوع استفاده کنید که عملکرد آرام را تسهیل می‌کند و از لغزش و نشت جلوگیری می‌کند. مایع قدیمی را تا آخرین قطره بیرون ریخته و سیستم را با مایع و افزودنی جدید پر کنید. بعد از اتمام کار ماشین را روشن کرده و مسافت کمی را طی کنید. قرار است صدای ناله از بین برود، در صورت عدم تغییر به مرحله بعدی بروید زیرا ممکن است ماشین شما مشکل بزرگتری داشته باشد.

آب بندی یا خرابی قطعه داخلی را بررسی کنید
پس از پر کردن مجدد مایعات، باید چند روز دیگر سطح آن را بررسی کنید تا اطمینان حاصل شود که سیستم فرمان هیچ مقداری از مایع هیدرولیک را از دست نمی‌دهد. اگر سطح آن دوباره کم شده باشد باید مشکل از نشتی سیستم باشد که باعث از بین رفتن مایعات می‌شود. در این حالت، شما باید تمام مهر و موم‌های موجود در سیستم را بررسی کنید. در صورت بروز هر گونه ترک، آسیب و یا سوراخ، مهر و موم‌های جدید را نصب کنید یا برای تعمیر به تعمیرگاه مراجعه کنید. با این حال، اگر تمام مهر و موم‌ها محکم هستند، اما صدا با گذشت زمان بلندتر می‌شود باید برخی از اجزای داخلی آن را بررسی کنید. بلافاصله ماشین را به یک مکانیک ببرید تا مشکل تشخیص داده شود. این‌ها روش‌هایی برای رفع صدای پمپ هیدرولیک فرمان هستند که برایتان بیان کردیم. نکته اصلی این است که در مرحله مقدماتی هوشیار باشید و از یک نیروی حرفه‌ای کمک بگیرید؛ هرگز منتظر نمانید تا مشکل بدتر شود.

منبع: power steering pump noise

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید